موزاییک واش بتن چیست؟|مشخصات، معایب، مزایا و کاربردها

هر آنچه لازم است درباره موزاییک واش بتن بدانید
امروزه از موزاییک واش بتن استفاده های بسیار زیادی می شود. استفاده از این موزاییک ها در صنعت ساختمان سازی و عمرانی به عنوان کفپوش های زمین، صنعت راهسازی و زیر ساخت کشور برای سنگ‌فرش کردن خیابان ها، همچنین انواع محوطه ها استفاده می شود.

موزاییک واش بتن چیست و کاربرد مصرف آن در چه مواردی است؟

 
موزاییک واش بتن چیست و کاربرد مصرف آن در چه مواردی است ؟
موزاییک واش بتن چیست و کاربرد مصرف آن در چه مواردی است؟
واش بتن یا بتن شسته شده یک کفپوش بتنی است که بافت آن از سنگدانه های ریز و رنگی تشکیل شده است. موزاییک واش بتن بخاطر زیبایی و تنوع بسیار بالای آن در بین دوست داران طبیعت برای محوطه سازی و کفسازی بسیار محبوب است؛ زیرا علاوه بر زیبایی دارای مقاومت و استحکام بالایی دارد همینطور در طول استفاده نگهداری و مراقبت زیادی لازم ندارد. این نوع بتن در کف سازی ها، پیاده‌رو سازی، کف باغ ها، پشت بام ها (روف گاردن) همینطور در محوطه سازی ها و کف سازی های محیط نیز استفاده می شود. به دلیل اینکه از مصالح مرغوب، با دوام و زیبایی که در ساخت موزاییک های واش بتن استفاده می شود، این نوع از بتن را بیشتر مهندسان و طراحان برای جاهایی که می خواهند از نظر زیبایی و طراحی خاص تر باشد استفاده می کنند و دست معماران را در طراحی های مختلف و گوناگون باز می گذارد. همان طور که گفته شد واش بتن از انواع گوناگون کف پوش های بتنی است. طرح اختلاط بتن آن از ترکیب سیمان با سنگ‌دانه های معدنی حاوی رنگ طبیعی، چسب های بتن و رزین های مخصوص و همچنین سایر افزودنی های مخصوص بتن بدست می آید.

کفپوش ها دارای مقاومت و سختی بسیار بالا

 
کف پوش ها دارای مقاومت و سختی بسیار بالا
کف پوش ها دارای مقاومت و سختی بسیار بالا
از دیگر کاربرد های موزاییک واش بتن این است که این کفپوش ها دارای مقاومت و سختی بسیار بالایی هستند و نسبت به سایر کفپوش ها در برابر سرما، گرما، فشار و ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند یکی دیگر از ویژگی های بسیار مهم این نوع کف پوش ها اصطکاک و زبری بسیار بالای آن ها است به همین دلیل در پارک ها، باغ ها و کف سازی ها از آنها استفاده بیشتری می شود، تا در فصل سرد و بارانی و برفی جلوی لیز خوردن افراد را بگیرد و خطرات این چنینی را به حداقل برساند. این موزاییک ها دارای ابعاد های مختلفی هستند و در ضخامت های مورد نیاز بسته به طرح و نیاز امکان تولید آنها وجود دارد. اما بسته به نوع و شرکت خاصی که آنها را تولید می کند این اندازه های می تواند متغیر باشد. معمول ترین و عرف ترین سایزی که این موزاییک ها در ایران ساخته می شوند ابعاد ۳۰*۶۰ می باشد.

اندازه سطح کفپوش

 
اندازه سطح کفپوش 
اندازه سطح کفپوش
اندازه سطح این کف پوش ها متفاوت هستند. اما آنچه که رایج است موزاییک هایی با ابعادی نظیر ۳۰×۳۰، ۵۰×۵۰، ۴۰× ۴۰، ۳۰ × ۶۰ تولید می شوند که ابعاد استاندارد می باشد.همانطور که قبلا گفتیم اندازه و ضخامت موزاییک های واش بتن متغیر با نیاز مشتری قابل سفارش است. و باید با توجه به حجم عبوری و کاربرد هر محل اقدام به انتخاب رنگ و طرح آن کرد. به عنوان مثال زمانی که ما می خواهیم از موزاییک های واش بتن برای مناطق دارای رفت آمد و پر ترددی استفاده کنیم، بهتر است تا از سنگ‌دانه هایی با زمینه تیره‌تر در طرح اختلاط بتن این محصول استفاده کنیم؛ زیرا به دلیل عبور و مرور خیلی زیاد یا استفاده بیش از حد از کف یک مکان، ممکن است زیبایی خود را از دست بدهد. همچنین برای محل هایی مانند باغ و یا حیات یک منزل شخصی که تردد کم و نسبتا متوسطی را دارد می توان از سنگ‌دانه هایی با زمینه های روشن تری استفاده کرد.

بازار اصلی فروش موزاییک های واش بتن 

 
بازار اصلی فروش موزاییک های واش بتن 
بازار اصلی فروش موزاییک های واش بتن
امروزه واش بتن ها به دلایل گفته شده در بالا طرفداران بسیار زیادی دارد و روز به روز به تعداد متقاضیان این محصول اضافه می شود. زیرا به دلیل مقاومت و دوام بالا، در مکان های و مناطق زیادی قابل استفاده هستند. متقاضیان اصلی و مهم این محصول، شهرداری های مناطق و شهرهای مختلف، پیمانکاران این ادارات، ادارات راه سازی و شهرسازی و پیمانکاران مصارف شخصی می باشند که نسبت به خرید موزاییک های واش بتن اقدام می کنند.

انواع گوناگون موزاییک های واش بتن

برای ساخت این موزاییک ۴ روش مختلف وجود دارد در ادامه انواع موزاییک های واش بتن و روش ساخت آنها را دسته بندی کردیم:

واش بتن ها درجا

قبل از اینکه ماشین آلات مجهز و پیشرفته راه خود را به صنعت ساختمان سازی و ساخت مصالح باز کنند، واش بتن به صورت درجا ساخته و مورد بهره‌برداری قرار می گرفت. به همین دلیل، کارگران مخلوط هایی از بتن، که مطابق دستورالعمل اصلی ساخته شده بود را به درون قالب های آماده می ریختند و سپس سطح آن ها را به کمک دستگاه های فشار آب قوی یا واتر جت شست و شو می دادند. به این ترتیب سیمان هایی که در اطراف سنگدانه ها باقی مانده بود شسته می شد و قسمت هایی از سنگدانه هایِ مصرفی در واش بتن نمایان میشد. در نتیجه سنگدانه های آن از هم جدا شده و از لحاظ ظاهری جلوه‌ی زشتی به محیط می داد. به همین دلیل استفاده از این مدل واش بتن به شدت کم رنگ شد؛ تا جایی که امروزه به ندرت از این روش استفاده می شود.

واش بتن های ویبره

 
کاربرد های اصلی موزاییک واش بتن
کاربرد های اصلی موزاییک واش بتن
در هنگام تولید این نوع واش بتن ابتدا مخلوطی از سیمان، سنگدانه ها، پودر سنگ و آب را به داخل قالبی می ریزند و سپس آن را بر روی میزهای ویبره ی مخصوص این کار قرار می دهند. لرزشی که این میز بر مخلوط وارد می کند باعث می شود که به مرور از حباب های هوای موجود در واش بتن ها کاسته شود و تراکم آن کم‌کم افزایش یابد. پس از گذشت زمانی مشخص که معمولا به صورت تجربی در آزمایشگاه های تخصصی به دست می آید، مخلوط به مقاومت نسبی خواهد رسید. در نهایت مخلوط را از قالب جدا کرده و به کمک فشار آب یا واتر جت، سطح آن را شستشو داده تا برجستگی های موجود در سنگدانه ها نمایان شود.

واش بتن های پرسی

برای ساخت این نوع از واش بتن ها در گام اول؛ نیمی از قالب ها را با مخلوطی که از قبل آماده شده است پر کرده و بقیه ی آن را به کمک ماسه، سیمان پرتلند و مقدار مشخصی آب پر می کنند.در نهایت مخلوط ریخته شده در قالب را پرس می نمایند. زمانی که عملیات پرس کردن به پایان رسید، مخلوط متراکم را از قالب خارج می کنند و به مدت مشخص که معمولا یک روز است در اتاق بخار قرار می دهند. سپس در گام نهایی سطح را با کمک فشار قوی آب شست و شو داده تا برجستگی های سنگ ها نمایان شود. در این روش به دلیل اینکه از دستگاه های ماشینی پرس برای متراکم کردن نمونه استفاده می شود، مقاومت نهایی آن به مقدار بسیار زیادی بالاتر رفته و دوام و استحکام موزاییک نسبت به موزاییک های مشابه بیشتر خواهد شد.

واش بتن های آنتیک

 
واش بتن های آنتیک
واش بتن های آنتیک
نوع دیگری از واش بتن ها، واش بتن های آنتیک هستند. برای تولید این نوع از واش بتن های ماشینی جدید، مواد اولیه ی ساخت موزاییک با دقت بسیار بالایی صورت می گیرد.همه ی سنگدانه هایی که در این نوع از واش بتن ها استفاده می شود باید کلیه ی استاندارد های لازم در رابطه با درصد جذب آب، مقاومت فشاری، رنگ های یکنواخت، ضرایب سایش و… را دارا باشد. از دیگر مواد مصرفی در  واش بتن های آنتیک می توان به پودر های میکرونیزه، پیگمنت های رنگی مختلف، سنگدانه های با کیفیت و مخصوص، سیمان پرتلند با عیار بالا، آب و سایر افزودنی های دیگر مطابق با شرایط اشاره نمود.

قیمت انواع واش بتن ها

قیمت موزاییک های واش بتن بر اساس نوع و مصالحی که در تولید آن استفاده می شود، شرایط ساخت آن ها و عیار سیمان مصرفی متغیر است. از عوامل مؤثر دیگر در تعیین قیمت واش بتن ها، جدا نشدن سنگ ها و سیمان از یکدیگر است که علت آن را می توان کیفیت افزودنی مورد استفاده در مخلوط دانست. این پدیده نیز به صورت مستقیم بر روی قیمت واش بتن ها تاثیر خواهد گذاشت. با توجه به انواع مختلف موزاییک های واش بتن، هر فردی با هر میزان بودجه می تواند یک نوع از آن ها را تهیه کرده و در ساختمان یا محوطه ی خود به کار ببرد. موزاییک واش بتن ها با قیمت های مختلف عرضه و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و همین امر سبب شده که در زمینه ی خود بی رقیب فعالیت کند. شرکت ها و مغازه داران بسیاری هستند که به صورت مستقیم این نوع موزاییک ها را مستقیما از کارخانه ها تهیه کرده و به فروش می رسانند. برای اطلاع قیمت و مشاوره شرکت رابین کفپوش به‌صورت رایگان پاسخگو شما خواهد بود.

و در آخر

می‌دانیم که امروزه موزاییک ها نقش پر رنگی در زندگی افراد پیدا کرده و دارای تنوع بسیار زیادی است. واش بتن ها نوعی پیشرفته و پر کاربرد از انواع موزاییک ها محسوب می شود که هر روزه به تعداد متقاضیان آن اضافه شده و موارد استفاده از آن نیز گشترش می یابد. اگر شما نیز در کار ساخت و ساز و صنعت ساختمان سازی یا پیمانکاری مشغول هستید و هنوز برای محوطه ی مورد نطر خود موزاییک تهیه نکرده اید، واش بتن ها می تواند از بهترین گزینه ها برای شما محسوب شوند.
به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + هفده =

مقالات مرتبط

عکس نمای بیرونی از ساختمان با سنگ مصنوعی

عکس نمای بیرونی ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید با پیشرفت روزافزون صنعت ساختمانی و توسعه فناوری‌ های مرتبط، مصالح جدیدی به وجود آمده‌اند که در زمینه‌ی طراحی و اجرای نمای ساختمان تأثیر چشمگیری دارند. یکی از این

ادامه مطلب »
جدیدترین مصالح نمای ساختمان

جدیدترین مصالح نمای ساختمان

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید ساختمان‌ ها و سازه‌ ها با پیشرفت فناوری و تغییرات در نیازهای جامعه به بهبود مستمر نیاز دارند. مصالح نمای ساختمانی یکی از عناصر اساسی در زیبایی و کارایی

ادامه مطلب »

لیست کارخانه های موزاییک

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، در اصطلاح ساختمانی، به یک نوع کف‌ پوش متراکم اشاره دارد که از جمع آوری و ترکیب مواد مختلفی مانند ماسه، سیمان، سنگ‌ دانه، پودر سنگ و آب

ادامه مطلب »
هزینه نصب موزاییک

هزینه موزاییک کاری

برای دریافت لیست قیمت و گاتالوگ به روز محصولات رابین کفپوش می‌توانید با 02188243700 - 09123240232 تماس حاصل فرمایید و یا همین حالا این فرم را تکمیل نمایید موزاییک، یک نوع مصالح ساختمانی است که از ترکیب بتن و مواد معدنی مختلف ساخته می‌ شود. این مصالح به صورت پازلی تولید می‌ شوند و از طریق فشار

ادامه مطلب »
اسکرول به بالا
Scroll to Top